به نام خدا , در اين آموزش قصد دارم شما را با نحوه استفاده از spline و همچنين طراحي با box آشنا سازم . بهتر ديدم جزئيات را كامل بازگو كنم تا كاربران تازه كار نيز از آموزش بهره برند.
قدم اول :
براي شروع سراغ Helix در تب shape مي رويم و در نماي top ايجاد مي كنيم بهر اندازه كه در آوريد مشكلي نيست . حالا به پنل Modify برويد و تنظيمات پائين را اعمال كنيد .
قدم دوم :
كليد A روي كيبورد خود را فشار دهيد تا Angle Snap فعال شود . سپس به نماي Top رفته و با نگه داشتن كليد Shift آن را 180 درجه بچرخانيد و از كادر نمايش داده شده گزينه Instance را انتخاب كنيد . ( راستي براي تنظيمات بهتر شي را در نقطه مركزي قرار دهيد )
قدم سوم :
هر دو خط را انتخاب كنيد و برويشان راست كليك كنيد و از منو Convert to گزينه Convert to editable spline را انتخاب كنيد. حالا يكي از خطوط را انتخاب كنيد سپس در بخش Geometry گزينه Attach را انتخاب كرده و خط ديگر را انتخاب كنيد.
پس از خارج شدن از حالت attach (كه با راست كليك كردن در هر نمايي امكان پذير است ) در بخش selection گزينه vertices را انتخاب كنيد . سپس مانند تصوير پائين 4 ورتكس را انتخاب ويكي را انتخاب نمي كنيم ( چهار تا در ميان ) تا وضعيت انتخاب مانند تصوير پائين بدست آيد . سپس كليد delete را فشار دهيد تا ورتكس ها پاك شوند.
قدم چهارم :
بالاترين ورتكس هاي خطوط attach شده را انتخاب كنيد . سپس بروي Fuse و بعد از آن Weld كليك كنيد
در حالي كه وضعيت انتخاب به صورت vertices است كليد Ctrl+a را فشار دهيد تا تمامي ورتكس ها انتخاب شود . سپس برروي آن راست كليك كنيد و گزينه Corner را بر گزينيد.
قدم پنجم :
مانند تصوير پائين ورتكس ها را انتخاب كنيد و با فشار دادن كليد delete آنها را حذف كنيد.
دوباره مانند تصوير ورتكس ها را انتخاب كنيد و با استفاده از ابزار chamfer به آنها لبه دهيد تا شكلي مثل حرف s بوجود آيد
قدم ششم :
بر روي snaps راست كليك كرده ، پس از بازشدن كادر مربوطه از چك بودن گزينهاي Grid Points و Vertex مطمئن شويد.
سپس بازدن كليد S اسنپ را فعال كنيد و مانند تصوير پائين در نماي Front دو line جديد ايجاد كنيد.
پس از ايجاد دوباه شي اصلي خود را انتخاب مي كنيم و سراغ Attach Mult مي رويم و دو خط ايجاد شده را مانند تصوير پائين به خط اصلي Attach مي كنيم.
قدم هفتم :
مانند تصوير پائين دو ورتكس بيرون زده را انتخاب مي كنيم و از ابزار weld بهره مي جويئم .
دوباره تمام ورتكس ها را با زدن كليد هاي ctrl+a به حالت انتخاب در مي آوريم . و نوع آنها را به روشي كه در بالا گفته شد به Corner تغيير مي دهيم. سپس سراغ دو ورتكسي مي رويم كه روي آنها weld را اعمال كرده بوديم و آنها را با زدن كليد del آنها پاك مي كنيم.
قدم هشتم :
با توجه به تصوير پائين ورتكس ها را انتخاب كنيد و به سراغ chamfer رويد و مقدار آن را به 9 تغيير دهيد .
سپس به بخش Rendering در Editable Spline برويد و مانند تصوير پائين مقادير را تغيير دهيد.
حالا برروي object خود راست كليك كنيد و آن را به Editable Poly تبديل كنيد.
قدم نهم :
به پنل modify برويد و نوع Selection را به Edge تغيير دهيد . سپس كليد f4 را فشار دهيد تا گزينه edged faces فعال شود. سپس مانند تصوير دو خطي كه موجب اشكال شده اند را انتخاب و حذف كنيد. ( البته با استفاده از كليد backspace )
خطوط پائيني شي را انتخاب كرده و از ابزار chamfer با مقدار يك دهم استفاده كنيد.
از ليست modifier ها گزينه MeshSmooth يا TruboSmooth را انتخاب كنيد و مقدار Iterations آن را به دو و سه تغيير دهيد تا نتيجه كار را مشاهده كنيد.
پس از انجام اين كار و اتمام قسمت بالائي لامپ نوبت به قسمت پائين آن مي رسد قبل از طراحي قسمت پائين برروي object راست كليك كنيد و گزينه object properties را انتخاب كنيد و گزينهاي See-Through و freeze را فعال كنيد. و گزينه Show Frozen in Gray را غير فعال كنيد.
قدم دهم :
كار را با ايجاد يك box با مشخصاتي كه در تصوير پائين آمده شروع مي كنيم.
بعد از ايجاد آن را به Editable Poly تبديل كنيد سپس وضعيت انتخاب را به polygon تغيير داده و قسمت بالائي را انتخاب كنيد پس از اين كار مانند تصوير پائين مقدار inset را به 3 تغيير مي دهيم .
پس از انجام اين كار سراغ Extrude مي رويم و مقدار آن را به 3 تغيير مي دهيم . دوباره inset را انتخاب مي كنيم و مقدارش را به 2 تغيير مي دهيم. سپس object را به پائين قسمت بالائي بياوريد.
قدم يازدهم :
وضعيت انتخاب را به Edge تغيير دهيد و مانند تصوير پائين خطوط ر انتخاب كرده و مانند تصوير ابزار connect را مقدار دهي كنيد.
همچنانكه دو edge ايجاد شده انتخاب هستند دوبار ديگر از Connect با مقادير پائين بهره مي بريم.
قدم دوازدهم :
مانند تصوير پائين دو polygon را انتخاب كنيد .
سپس يك بار از extrude با مقدار 4 و يك بار از inset با مقدار 2 استفاده مي كنيم.
بار ديگر از extrude با مقدار منفي 15 و Inset با مقدار يكدهم استفاده مي كنيم.
قدم سيزدهم :
بار ديگر وضعيت انتخاب را edge تغيير مي دهيم . و مانند تصوير پائين آنها را به انتخاب در مي آوريم . پس از انتخاب ، سراغ chamfer مي رويم و با يك دهم مقدار دهي مي كنيم.
خطوط بخش پهن مربع را مثل پائين انتخاب كرده و براي chamfer از مقدار پنج صدم استفاده مي كنيم.
قدم چهاردهم :
polygon قسمت پائيني را انتخاب كنيد و مانند تصوير پائين ، Bevel را مقدار دهي كنيد .
حال edge را مانند تصوير پائين انتخاب كنيد و chamfer را مقدار دهي كنيد.
همانطوري كه ملاحظه مي كنيد قسمتي كه bevel استفاده كرديم خيلي پهن و بايد يكم جمع تر شود . ابزار outline را انتخاب كنيد و مانند تصوير پائين مقداردهي كنيد.
بار ديگر ابزار extrude را انتخاب كنيد و مقدار آن را به 21 تغيير دهيد
وضعيت انتخاب را edge دوباره تغيير دهيد و مانند تصوير پائين خطوط را انتخاب و با استفاده از chamfer با مقدار يكدهم مقداردهي را صورت دهيد .
كار ما در همين جا به پايان رسيد در پايات مي توانيد از ابزار meshsmooth استفاده كنيد.